Skräckens Hus.



Vem har missat denna artikeln? [Klick]

Jag vet inte ens va jag ska säga om de. Helt mållös.
Man kan inte/vill INTE tro att detta händer.

Visst bra att fosterhem finns, för de som verkligen behöver de. Men de fiins såååå grymt SJUKA fosterföräldrar...




Vad som än skulle hända så skulle jag ALDRIG i hela mitt liv sätta Tösen hos en fosterfamilj. Been there, done that!

Fakta:

Vilka kriterier måste uppfyllas för att få bli fosterfamilj?
Det finns i dag inga tydliga kriterier för vilka krav som ska uppfyllas. Men socialtjänsten i respektive kommun är enligt lag skyldiga att göra en grundlig utredning av varje familj.
Ibland görs djupintervjuer, hembesök och föräldrarna kontrolleras i polisens brottsregister.
Från mig: För min egen del säger jag bara att de är sjukt att de är "så" lite som behövs för att kunna bli fosterfamilj. Vet en fosterfamilj som fick en tjej med ett handdikap som dom inte alls visste NÅGOT om. Och hur hjälper de då henne!?
Hembesök? Jo ett bokat sådan. Vem kan inte visa sig "perfekt" när ett planerat hembesök gör.


Vem bär ansvaret för att det sker en uppföljning?

Socialtjänsten har ansvaret att minst två gånger per år göra en uppföljning och se till att barnet har det bra. Enligt länsstyrelsen, som är tillsynsmyndighet, brister många kommuner i den uppföljningen. Ofta handlar det om tidsbrist och det hinns inte med.
Från mig:  Likaså där, ett PLANERAT hembesök. Tex läs boken "Pojken som kallades Det" - Ett bra exempel på att socialen inte märker något när ett planerat hembesök görs.
Trust me, iknow.. Jag vet hur skillnaden är på vardagen och ett hembesök va.


Vad får familjerna för ersättning?
Kommunerna utgår från den rekommenderade taxa som Sveriges kommuner och landsting, SKL, har satt upp. Sedan är det upp till kommunerna själva att bestämma ersättningen beroende på barnets behov. Arvodet ligger normalt på mellan 6 000 och 11 000 kronor per månad för ett barn mellan 13 och 19 år. 4 000 till 6 000 kronor tillkommer för barnets omkostnader.



Lite ifrån mig:

Pappan i familjen "lärde" oss att ett blåmärke inte kommer så fort...
Att de tvingade oss att kalla dom mamma + pappa annars lyssnade de inte.
Dock bara inte kalla, utan att göra så att vi skulle tro att dom va våran mamma + pappa..

Listan kan bli lång TYVÄRR!!!!

Kommentarer
Postat av: Jennie

Usch va hemskt. Fosterföräldrar kan vara hemska. Som att barnen dom tar hand om inte får ha någon egen vilja. Nej usch.

2009-05-08 @ 23:00:30
URL: http://jenniemartenssonahonen.blogg.se/
Postat av: syster fia

jag läste den med..fan jag vart så jävla arg usch vilka människor..är målös

2009-05-09 @ 10:01:17
URL: http://minabus.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback