Åsikt Åsikt Åsikt...

Vem har missat artikeln om hunden som bet en 2åring? Igår va det på löpet har jag för mig.

När de bara skriver stort "2åring biten av en hund" och man ser et bild på barnet och märket som blev så tänker man direkt HUND JÄVEL. Vem gör inte det? Men sen när man läser hela artikeln så får man då reda på att hunden bet just för att den tjejen gick fram, utan förvarningar eller något sånt till hunden.
Hunden fick avlivas direkt. Rätt eller fel?

Jag har varit väldigt noga sen dag 1 med min lilla tös och va de gäller djur. Barnet MÅSTE lära sig att man måste vara försiktig med djur.
Tösen stannar upp när de är en hund som kommer förbi, säger hej och så. När hon ser att de är någon som håller i en hund och står stilla så frågar hon oftast mig om hon får klappa. Jag frågar då ägaren, om han är helt okej så hukar tösen sig, väntar tills hunden kommer fram och sen ställer hon sig upp och klappar på ryggen.
De har jag också varit noga med, klappa på ryggen, INTE huvudet.
Just också för man vet att hundar är VÄLDIGT rang-bestämda. Och om man klappar en hund på huvudet så visar de "jag har högre rang" och vissa hundar klarar inte av att främlingar ska visa sig "högre"

Om tösen min skulle springa fram till en hund, utan att fråga och går direkt på och hunden då biter. Så är de egentligen inte hundens fel. För man får även se de ifrån hundens sida.
Men om detta skulle hända min tös, visst skulle man bli as arg och svära och de ena och de andre just pga att man blir rädd för sitt barn men jag skulle då BE ägaren att inte avliva. Hunden skyddade bara sig.

Jag har VÄLDIGT stor respekt för vatten och för djur. Jag är inte rädd för djur, men jag tar hellre ett steg bak än ett extra steg fram.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback